Sunday, June 21, 2009

Liputan Amatur:Sekitar Jamboree Nibong Tebal 2009

Assalamualaikum dan salam sejahtera.June 21, 2009.Hari ini satu pengembaraan Baru telah berjaya dilakukan,Bukan pengembaraan upin, Ipin and the Gang, Tapi pengembaraan dalam kayuhan dan menuntun basikal merentasi Bukit bulau dan gunung ganar sekitar kawasan nibong tebal sempena kayuhan “Jamboree Nibong Tebal 2009”.Dengan penyertaan melebihi seribu peserta yang datang dari pelbagai pelusuk kampung dan Bandar, Lurah dan denai termasuklah peserta dari selatan (KL, selangor), peserta “Mat saleh” dan juga tidak ketinggalan dari peserta Singapura.Tak keterlaluanlah bila penganjur menyifatkan jamboree kali ini sbg jamboree antarabangsa.Ehemmm.Setelah melalui jalan2 yang penuh berliku dan “Bernenehhhh”,Jamboree yang dimulakan seawal jam 7:30pagi dapat ditamatkan dengan jayanya setelah kayuhan yg boleh dikatakan berterusan selama 4 jam.Walaupun mendapat tempat ke 100 lebih daripada keseluruhan penyertaan, Itu sudah cukup memberangsankan bagi pengayuh2 beginner seperti saya ni.Alhamdulillah, Hari ni GTS saya tu memberikan Responsive yang agak baik dan "acceleration" yang smooth semasa penukaran Gear sedikit sebanyak membantu kayuhan hari ini (ayat mcm layan Rally tuuuu)…Tak lupa juga Ucapan sekalung Tahniah kepada kengkawan yang lain yang berjaya mengakhiri Jamboree ini in "one piece" spt, Cik Chun, Boy dan Wife(Ros), Pak Nasir, Khairi, Mr Malik, Mat Yus,Zizan, terminator,Zam dan semua rakan lain yang tak dapat saya sebutkan disini.Alhamdulillahhh, Semuanya selamat mendarat dengan jayanya walaupun ada dikalangan kita dan peserta2 lain yang jatuh bergolek dan mengalami luka2.Kat bawah ni ada sedikit gambar yang sempat dirakamkan.Tak sempat nak rakam banyak2 nanti rugi masa.setiap kali brenti ambik gambar, mesti berduyun2 ambik peluang potong..huhu.Anyway, Cakap banyak pun tak guna, Cuma Perkataan terbaik untuk trek dan jamboree ini adalah …memang ”hooo liowwwwww lahhhh”….





Mat yus antara peserta yang tiba awal.Maklumlaaa..peserta tuan rumah,Mesti kena jadi "role model" kepada peserta2 lain....Syabbashhhh...



Cik Chun dan mem.Hari ni org rumahnya dibawa hanya sebagai pembakar semangat jer walaupun juga antara salah seorang peserta berdaftar.Hari ni beliau kayuh dalah khemah jer ngan anak2...hehe.

Starting Grid...Kelihatan peserta2 yang didalam pagar tak sabar2 utk "berlumba".Mereka adalah peserta kumpulan terawal yang dlepaskan sbb yang dok dlm pagaq tu adalah mereka2 yang datang dan ready awal pg tadi...

Gua mcm biasalaaa...sbg camerament yg tak bertauliah...snap jer gambaq...hangpa nak pi, hangpa pi dulu, sat lg gua ligannnnnnn...haha.

Aik..ada gak yg cilok dr dalam pagaq....Huhu.tak boleh nak kayuh la tuuu..pack sangat.

Uik...Nmpak Mcm Mrs Boy kat depan tuuuu...Mana Boy ni...Tak Kan tinggai Mem kat Blkg kot...hehe.

Ni area offroad dahhh...Kelihatan peserta2 berkayuh dalam kebun kelapa sawit tak ubah macam koloni2 semut yang berbaris utk bertugas....

Dalam sibuk2 dok tenyeh pedal, sempat jgk gua menemuramah seorang peserta ni.Mmg sempoi dan Respek laaa kat Pak cik nih...Umor dia dah 66 tahun dan masih lagi giat mengayuh.Siap layan jamboree lagi tuuu.Mgkin ini boleh menjadi satu Role Model buat anak2 muda kita...C'monnn Para Belia...!!!.

Huhhh...time ni dah berada di Bukit siam muntah dahh...Lepas ni bukit ni akan ditukar nama, Bukit hangpa muntah la plakkk..hahaa..Bayangkan kat mana dah gua masa snap gambaq ni..Misti dah tinggai peserta2 lain 18 tiang dibelakang....hihi.
Cik Chon masih lagi tersenyum ria sambil menuntun basikal.Maklumlaa..tak bleh nak kayuh la dah semua pakat berenti....Terminator pun tumpang menuntun ngan cik chon...Gua???kayuh kot.bb tu dah ada ataih...haha.

Check Point (CP) 1.Kawan2 kita sedang boh steroid ngan ayiaq tajaan "seamaster".Botoi besaq tuuu...

Blogger kena posing sempoi2 sket...Time ni la boleh ambik gambaq ponnn.

Downhill yang merbahaya...Ramai rider2 yang kecundang disini....

Lg trek yang mmg tak boleh nak kayuh dahhh...

Mai tolak Beskat...(MTB).

Ni dah kira separuh pjlanan dah...Tetiba jer aku sorang2 jer..mana geng lain.Aku tinggai depa ka? atau depa yang tinggai aku...atau aku silap trek nih...huhu...Kayuh jer laaa...

Huh...dah sampai dah kat garisan penamat.Sorry la, tak dan nak amik gambaq2 tmpat yg extreme, aklum la, dok struggle buat kayuhan utk dapat target yang dah diset 2,3 hari sbl kayuh.Kira Exceed expectation la jgk...Alhamdulillahhh.

Cik Chun pun dah selamat mendarat walaupun sedikit pendaratan kecemasannn dalam keadaan mintak nyawa...

Bersama Otai2 Sg ara...Ros,Boy and Mr Malik...Malik hari ni tidoq cukup sbb nampak dia kayuh bukak mata tadi...

Posing Lagikkk...
Ni dok Bincang strategi apa plak nihhh.....Planning kayuhan esok kot...

Bersama otai2 penang lagi...

Pasangan merpati dua sejoli.Ros nampak belemuih sebab tergolek Dok' masa DH.Mujurlah tak der kecederaan serius.Beliau dapat no.2 dalam kategori kaum Hawa.Tahniah.

Sudah2 la tu cik Malik...len tahun kita cuba lagi....Cik malik dok tengah frust sbb tak dapat naik Podium hari nihhhh...

Mr KJ(Khairi)....Dia mmg kuat...Top 30 tuuu....La ni dia sdg buat liputan kemalangan salah seorang peserta tadi sbl samapi ke garisan penamat.

Pak Nasir...Otai sg ara, merangkap Bekas otai Scrambler...Hari ni pun mmg tak menghampakannnn...tak dan nak amik gambaq banyak2, dok ilang jerrr...Ni pun kalih muka kot lain...hehe.
Jumpa balik member2 lama....Yg Baju itam tu IC teoh and the gang....

Kayuh2 dah...la ni mai kayuh dalam pinngan plak...ehemmmm.

Ni gambar Lucky draw yang gua dapat.Jadi laaaa...Tak dapat hadiah kemenangan, dapat gak hadiah cabutan bertuah.kih kih kih.Dapat Botol air MERIDA plak tuuu...mcm tau2 jer....
Tu jer gambar2 yang sempat dirakam utk kali ini...Tak banyak sgt...Sehingga ketemulagi..Adioshh.

No comments:

Post a Comment